Saturday 25 November 2017

Forex Apakah Halal


Seperti yang telah diajar oleh Junjungan Mulia Rasulullah SAW, sembilan por Sepuluh Rezeki UIT datangnya dari Perniagaan. Forex merupakan satu daripada Cabang Perniagaan yang boleh diceburi dan yakinlah Perniagaan divisas ini adalah HALAL Namun begitu ada beberapa syarat yang Perlu dipatuhi oleh COMERCIANTE Supaya tidak terjerumus dentro Perniagaan RIBA. SYARAT-SYARAT FOREX YANG DIBENARKAN Benar, FOREX memang matawang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh maná ia menurut Garis Panduan yang dikeluarkan dari hadiz Nabi yang sohih. Iaitu: - Dalam menukar wang wang dengan, Nabi telah menyebut Garis Panduan yang mesti dipatuhi iaitu. Ditukar (sera, dan terima) dentro de un waktu yang sama ia disebut dentro hadis sebagai Yadan Yadin bidireccional. Dentro de un bahasa adalah Inggerisnya sobre la base acto. Ia hadis datang dari:. . . . . . 1611. . 1611. Ertinya. Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). Perak dengan Perak, Gandum dengan Gandum, Tamar dengan Tamar, el garam dengan Garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar secara Terus (pada masa satu) jenis dan sekiranya berlainan, maka berjual-belilah kamu sebagaimana yang disukai (Riwayat musulmana, hay 4039 sin hadiz. 11/9). dentro de FOREX matawang yang tidak menjaga syarat ini akan menjadi Riba Nasiah. Ini kerana kebanyakan FOREX yang dijalankan oleh institusi Konvensional adalah 8216Forward de divisas Forex atau yang menggunakan 8216Value hacia adelante (je de calificación masa hadapan) yang mempunyai tergolong dentro de Riba Nasiah. Forex yang menggunakan je de calificación 8216Forward ini sememangnya diketahui MAMPU menghasilkan Untung yang Lebih berbanding lugar dentro de un kebanyakan keadaan jika Tepat penggunaannya. Mestilah terdapat sera, terima atau disebut qabadh dentro de un Islam secara benar Hakiki atau hukmi pada waktu yang sama. Sila vídeo tonton Klip ceramah Ust. Hj. Zaharuddin Hj. Abd. Rahman mengenai hukum forex. Sebelum ini persoalan membabitkan hukum Forex haram halal atau acapkali menjadi perdebatan dan persoalan dikalangan apa yang Boleh kami istilahkan sebagai 8220kaki forex8221. Dan Año lepas juego de palabras JAKIM telah menganjurkan Muzakarah Ahli-Ahli Majlis Penasihat Cherámico Institusi Kewangan bagi membincangkan perkara-perkara seperti: Kefahaman Umum Terhadap Perdagangan Mata Wang (Forex) dan Kedudukannya Dalam Syarak Perdagangan Mata Wang (Forex) dan Pandangan Syarak Mengenai Pegendaliannya Perdagangan Mata Wang (Forex) Kedudukannya Dalam Undang-undang dan Kesannya ke atas Ekonomi Dan hasil daripada muzakarah tersebut terdapat beberapa rumusan dan kesimpulan yang telah dicapai antaranya ialah: Jual beli matawang diharuskan oleh Syarak, namun Perlu mematuhi dawabit tertentu selain menggelakkan unsur-unsur-unsur syibh Riba , daya tipu, judi, qabd yang tidak Jelas dan gharar dentro Operasi punto de divisas plataforma melalui secara Individu Elektronik. Operasi forex spot ini juga didapati tidak sah dari sisi undang-undang Kerajaan Malasia Walaubagaimanapun, semalam satu ketetapan telah dibuat oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan mengenai de cambio. Hukum de cambio. Haram atau Halal Kota Bharu: Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan UMAT memutuskan Islam haram mengamalkan sistem Perniagaan pertukaran Wang asing. UIT Pengerusi Jawatankuasa, Tan Sri Abdul Shukor Husin, berkata ini kerana Perniagaan yang wang dilakukan melalui pertukaran asing (divisas) seperti UIT tidak menepati hukum Syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan UMAT Islam. 8220Hasil Kajian Jawatankuasa ini, Kita dapati Perniagaan yang wang pertukaran membabitkan asing membabitkan spekulasi mata Wang Dan Dan ini bercanggah berlawanan dengan hukum Islam.8221 8220Oleh UIT, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa UMAT Islam diharamkan daripada mengamalkan sistem Perniagaan Cara demikian, 8221 Katanya kepada pemberita selepas mesyuarat mempengerusikan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 di sini hari ini. Abdul Shukor berkata, Banyak ISU yang meragukan mengenai Perniagaan pertukaran Wang asing, olé UMAT UIT Islam tidak Perlu menceburkan diri, tambahan pula Kegiatan UIT membabitkan penggunaan Internet di kalangan Individu yang menyebabkan Untung Rugi tidak menentu. 8220Lain-yacido jenis Perniagaan pertukaran asing Wang, seperti melalui pengurup Wang atau banco dari dibenarkan banco ke. kerana ia tidak menimbulkan spekulasi mata Wang atau Untung Rugi yang tidak menentu, 8221 Katanya. Beliau berkata, keputusan yacido yang turut dicapai dentro mesyuarat UIT ialah mengharuskan UMAT Islam membuat pelaburan atau membuat Simpanan melalui descremada Sijil Simpanan premium yang dikendalikan Banco Simpanan Nasional (BSN). Katanya, keputusan UIT dibuat selepas jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya melalui taklimat yang disampaikan oleh pihak syariah penal Banco Central de pada muzakarah UIT. 8220Pada mulanya, Kita meragui tentang kaedah pelaksaaan descremada UIT tetapi kita berpuas hati selepas sistem Perniagaan descremada UIT ditukar konsep Islam iaitu Mudharabah, 8221 Katanya. 8211 BERNAMA Dahulu secara faktanya Antara sebab Ekonomi Malasia pernah jatuh Año 1997/1998 adalah Tindakan Kerajaan Malasia bermain Antarabangsa divisas yang 8220duduk dentro de un sistem kapitalis8221 sehingga telah memberikan ruang kepada spekulator George Soros sabotaj Untuk y economía de Malasia. Bagi kami ketetapan yang telah diberikan oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan menunjukkan melahirkan pendirian mereka terhadap satu-satu kemusykilan Untuk dijadikan Panduan tambahan kepada UMAT Islam di Malysia hari ini. Dan Tindakan Majlis Fatwa meletakan hukum Forex haram UIT dibuat setelah mereka membuat Kajian yang mendalam dan Kajian UIT tak bermakna dentro Kajian dilakukan secara tergesa-gesa dan dibuat dentro tempoh sehari Dua. Yang berada dentro de un juego de palabras Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan ini bukannya sebarangan orangután. Kalangan ulemas Dan Yang ada pengetahuan Tinggi dentro ilmu Agama. 8220Adakah kita mahu Terus menunggu jawapan yang kita ingini barulah kita Akan terima amp berpuas hati dengan ketetapan daripada kalangan yang pengetahuan Tinggi dentro de un Agama terutamanya melibatkan hukum8221 Cuma kalau Boleh selepas ini besarlah harapan kami sendiri Supaya Jawatankuasa Kebangsaan Malasia jenguklah-jenguklah sistem perbankan di Malasia hari ini melibatkan beberapa persoalan yang telah membelengu rakyat Malasia secara umum dan UMAT Islam di Malasia amnya. Kami mahu Lihat sendiri apa pendirian Jawatankuasa Kebangsaan Malasia mengenai soal-yang soal melibatkan Sara 1Malaysia. kadar faedah yang banco pihak dikenakan kepada pelanggannya Selama ini, PTPTN CAJ pelajarnya dikehendaki bayar balik Lebih dari jumlah pinjamannya. Dan mungkin kalangan Anda sini mahu menambahnya Samada Kerajaan NAK Ikut atau tidak UIT perkara nombor 2. Yang Penting kami mahu melihat sendiri ketetapan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan terlebih dahulu. PD. Apa responsa Anda sebaik Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan menfatwakan hukum Forex haram kenape mufti cuma keluarkan fatua terpilih haram secara. Banyak yang haram. contohnya. saham principal mar haram juego de palabras. pasal menentu tak kerugian. tertangguh urusniaga. Sume banco yang menawarkan Simpanan ataupun secara pinjaman secara Riba juga patut difatwakan secara Jelas tTG pengharamannya. kenape mufti selalu mengeluarkan fatua mengikut keuntungan Kerajaan Semata-mata. jikalau Kerajaan tidak mendapat keuntungan apa-apa daripada urusniaga tersebut. maka difatwakan HARAM. manakala urusniaga yang sudah Terang-terangan mengandungi Riba tidak difatwakan sebagai HARAM. nie Dunia ler Mufti. Takut Jawatan Hilang. merujuk pada fatua YG dkeluarkan. forex adalah haram kerana.1.spekulasi.2.intenet individu.3.keuntongan tdak menentu. soalanya..dimana bezanya dngan pasaran saham bskl..tolong Jelas kanby SurFXGzali 187 Jue Dic 05 2009 11:34 HALAL HARAM FOREX Sebagai Rujukan. Konsep leveraj yang disediakan corredor de divisas oleh sebenarnya wujud dentro de un Islam. Islam tidak pernah mengharamkan sesuatu perkhidmatan yang Tiada unsur penindasan (gharar) meskipun ianya disediakan oleh orangután Bukan Islam. Leveraj divisas merupakan jaminan (pertolongan) sementara yang de divisas corredor de oleh diberikan. Ianya boleh dikatakan juga Kontrak sementara Antara cambista dan agente selagi comerciante tersebut masih mempunyai ekuiti dentro akaun mereka. Comerciante hanya boleh memegang Kontrak berdasarkan ekuiti mereka Sahaja dan mengikut yang mereka persetujui dengan mereka. Bagi agente akaun Islamik, corredor de la divisa tidak mengenakan atau memberikan apa-apa faedah atas jaminan mereka. Dengan jaminan mereka kita de Dapat memasuki pasaran matawang mengikut kemampuan Kita. Corredor de la divisa adalah tengah orangután Antara banco-banco Antarabangsa (institusi) Kecil dan pedagang (minorista).Mereka membeli (qoute) Dari institusi dan menjual balik (reqoute) kepada pedagang kecil. Biasanya jualan balik adalah munasabah Antara 3-10 mata sahaja. Di sini LAH mereka membuat keuntungan. Proses ini adalah dibenarkan oleh Islam. Ianya Riba Bukan. (Ada yang terkeliru menyatakan jual beli adalah juga sama RIBA). Pandangan Profesor Kewangan Islam Saudara / i, Kalau kita mengkaji Banyak pandangan dari kewangan Pakar-Islam Pakar yang terlibat Langsung dengan kewangan Islam dan pernah membentang Kertas kerja di foro kewangan Islam. Majoriti bersetuju menyatakan Harus apalancamiento adalah (permitida). Seperti kata Profesor Humayon Dar, director general de Dar Al Istithmar en Londres (Examina los aspectos de la Sharia de los fondos de cobertura emergentes islámicos). . Shariah no tiene problemas con el apalancamiento, siempre y cuando se logra a través de la deuda islámica. Las reglas del juego no es una preocupación Sharia, más bien es una cuestión económica. Rujuk: islamicfinanceandbanking. blog. micro-cobertura Kalau mengambil kata-kata beliau, saya mengambil Contoh apalancamiento dentro akaun islamik FXOpenMexico apalancamiento yang dikenakan tidak dikenakan sebarang interés (sin intereses). Juga kalau kita durante la noche juego de palabras tidak interés ada apa-apa (berbanding interés dikenakan kalau noche a la mañana convencional). Saya rasa perlunya kita merujuk Banyak pihak YG mahir dan terlibat secara Langsung dentro kewangan Islam. Bukan sekadar merujuk graduan licenciatura yg Baru balik dari Universiti di Jordan dan kerja 2-3 Año di institusi kewangan Islam dan Tukar jadi pensyarah di Uiam. Kemudian buat perbincangan hukum tanpa. hadiz Dhaif sebagai hujah pengharaman. Saya Ingin berkongsi pengetahuan tentang Satu Lagi hadiz yang sanad terputus (Dhaif) yg dijadikan hujah pengharaman, iaitu: Janganlah kamu menjual sesuatu Yang di tidak dentro milikmu. (Abu Daud Riwayat, 3504, 3/283) Rujuk Konsep Leveraj Haram metro Ahad 3 Februari 2008. Adalah terjemahan Langsung satu hadiz yang masyhur la tabi ma laysa indak Beberapa ISU telah dibangkit berkenaan hadiz ini. Salah satunya tentang percanggahan rantaian sanadnya. Al Bujari Dan musulmanes tidak pernah merekodkan dentro Koleksi mereka walaupun de Más antaranya Ab Dawd y al Tirmidhi, merekodkannya ada. Percanggahannya adalah seperi berikut: 1. Ab Dawd, Ahmad Ibn Hanbal, e Ibn Hibban menyatakan ianya diriwayatkan oleh Jafar Ibn Abu Wahshiyah, dari Ysuf Ibn Mahak, dari Hakim Ibn Hizam, manakala yang keempatnya, ianya Abdallah ibn Ismah, manakala Koleksi Lain yang menyatakan Antara Ysuf y Hakim. Dentro de Mizan col, col Dhahabi menyatakan nama pertengahan Langsung tidak diketahui (la yuaraf). 2. Berkenaan periwayat utama Hadith ini, Hakim Ibn Hizam, dikatakan 8220obscure8221 (majhul al hal). Hanya Ibn Hibban memasukkan beliau Antara periwayat yang boleh dipercayai (al thiqqat / fiable). Sementara al Nasa82178217i telah merakamkan cuma satu Hadith yang oleh diriwayatkan beliau, de Más beliau menyatakan adalah 8220obscure8221. Los futuros de materia:: Rujukan Un análisis legal islámico Mohammad Hashim Kamali en. wikipedia. org/wiki/MohammadHashimKamali ----------------------------- --------------------------- (Perkataan: Majhul al-Hal (dinamakan juga al-Mastur) Definisi: Perawi yang diriwayatkan daripadanya oleh Dua orangután ... atau Lebih tetapi tidak ditawsiqkan Hukum periwayatannya: tidak diterima mengikut pendapat yang sahîh di sisi majoriti ulemas Adakah hadisnya UIT mempunyai nama Khusus hadisnya UIT tidak mempunyai nama Khusus tetapi diletakkan di Bawah hadis Dhaif Rujukan: www. darulkautsar / penghadi bahasanKedua:. - -------------------------------------------------- ------------ (Nota:. Saya tidak pernah memandang Rendah pada hadiz Dhaif Cuma menyatakan bahawa hadiz Dhaif tidak boleh dijadikan hukum dentro soal halal haram Dan Los efectos del uso débil hadith:. www. islamweb / ver2 / archivo. alam ngEampid139248 wallahu. Bukankah leveraj dan las operaciones de margen saling berkait. Ibarat kuku dengan isi. Kalau Ikut pemahaman saya, las operaciones de margen saham gunapakai pinjaman ADA Riba Sahaja HARAM. Kalau Tiada Riba, jadi HALAL. Secara amnya operaciones de margen (apalancamiento) HALAL Riba tanpa ada. Sebenarnya dentro akaun Islamik de divisas, el margen tradingnya Langsung tidak kena / Riba guna. Malah corredor de la divisa telah dulu merealisasikan prinsip-prinsip Qard Al Hassan (hermosa préstamo) banco berbanding yang berjenama perbankan Islam tidak Kira di Malasia negara atau luar. Kalau ada juego de palabras, ianya agak Terbatas ruang lingkupnya seperti: Rujuk: www. dib. ae/en/communityservicequrad. htm Insya Allah. Saya Akan huraikan tentang Qard Al Hassan pada kesempatan sido puesto. pula risiko Berkenaan, pasaran Andai tidak menyebelahi Kita, Kita masih parada ada penyelamat sebagai pérdida. Andai kita tidak menggunakan parada pérdida juego de palabras, corredor de la divisa mengamalkan Fakta 3: No hay saldos deudores Su riesgo se limita únicamente a los fondos en depósito. Debido a que no existen márgenes de garantía en las operaciones de cambio, para su protección el corredor se cerrará automáticamente todas sus posiciones abiertas si su capital de la cuenta cae por debajo del nivel del margen requerido. Piense en esto como una última parada, automático. De hecho, youll nunca perder más dinero del que tiene en su cuenta Janganlah susah-susahkan hati pasal divisas ini halal ke haram. ianya Harus. yg Uzar komenkan adalah apalancamiento pasal. DLM apalancamiento de divisas menepati hukum Syarak. Riba XDE. kena yakinkan diri YG ianya menepati hukum Syarak. tanpa keyakinan boleh jatuh syubhah pula. yg Penting Pakai cuenta gratuita de intercambio cuenta islámico. Cuenta Islámica tawarkan kan corredor de BYK YG. era-era adalah UIT syaitan bisikan. sedangkan hukum dagang divisas dan penggunaan leveraj adalah Harus halal. yakinkan diri baru hati jadi Tenang. kerja senang jadi. Apa-apa juego de palabras saya Tiada kuasa menjatuhkan hukum Halal Haram. Saya Cuma Tolong menerangkan apa yang saya fahami Selama ini megenai perkara tersebut. Yang ada kuasa ialah MAJLIS FATWA Kebangsaan. Jikalau MAJLIS FATWA Kebangsaan mengeluarkan FATWA di Malasia ini menerangkan yang operaciones de cambio ini HARAM. Maka berhentilah. Sehingga sekarang Tiada apa2 FATWA oleh dikeluarkan MFK mengenai FOREX. Di dentro de un Islam La ibrata bil bil musammayaat walakinna ibrata maaani (Pengajaran (hukum) Bukan diambil dari Segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran (hukum) diambil dari Cara perlaksanaannya). En el Islam para verificar las cosas que son halal o HARAM no es del significado directo de la terminología, sino de cómo it8217s hecho. jawapan dari de Más merujuk kepada perkara yang sama por SurFXGzali 187 Jue Dic 05, 2009 11:43 Daripada Penasihat Syarie / Sharie Asesor KODANA Berhad. Waalaikumussalam w. b.t .. Terima kasih diucapkan kepada Saudara Seeraj atas pertanyaan yang diajukan dan sokongan foro kepada ruangan ini. Memang semalam ada persoalan tentang apalancamiento. Oleh kerana soalan tersebut telah menyebut nama seseorang, pihak pengurusan telah membuang soalan tersebut Supaya perbincangan kita Lebih telus dan tidak menyentuh mana-mana pihak. Akhlak dan Kesatuan adalah dentro Penting Islam dan Bukan perpecahan Serta pergaduhan yang dianjurkan. Terima kasih atas keperihatinan Saudara UIT. Diruangan yang terhad ini saya tidak bercadang Untuk menterjemahkan definisi APALANCAMIENTO mengikut istilah Perniagaan yang memeningkan kepala kerana ianya berbeza mengikut penggunaan di dentro sesuatu urusniaga. APALANCAMIENTO yang berlaku dentro Perdagangan adalah FOREX cómo ganar más con menos berikut sebagaimana: - Sebagai Contoh. Kita mengambil urusniaga matawang asing yang melibatkan matawang GBP / USD. Sekiranya kita membuka akaun 1.000 USD dan kita Ingin membeli / menjual 1 lote GBP / USD, sepatutnya plataforma pihak memotong Akan USD100 dari akaun kita sebagai modal pusingan. Tetapi sekiranya apalancamiento, la plataforma hanya Akan memotong USD50 Untuk modal pusingan 1 lote tersebut. Ini kemudahan merupakan dan diskaun yang oleh diberikan plataforma pihak Untuk meringankan modal pusingan kepada pedagang yang mempunyai akaun Mini Sahaja. Inilah yang dikatakan apalancamiento dan keistimewaan ini hanya diberikan kepada pedagang yang mempunyai akaun Mini Sahaja. Akaun Mini jumlah ialah akaun yang kurang dari USD 50,000. Tetapi sekiranya akaun tersebut melebihi USD50.000 ke atas, keistimewaan ini tidak diberikan kepada pedagang (comerciante). Yang palidez penting didalam Perdagangan divisas ini ialah setiap urusniaga yang dibenarkan Serta kerugian Maksimum yang Akan ditanggung oleh pedagang tidak Akan melebihi dari jumlah pusingan modal Yang di terdapat dentro akaun mereka. Sebagai Contoh, sekiranya Anda membuka akaun yang bernilai 1.000 dólares Anda tidak Akan menanggung sebarang kerugian melebihi modal tersebut iaitu 1.000 dólares walau apapun apalancamiento yang Anda perolehi dari pihak plataforma dan kerugian Anda sama sekali tidak Akan berganda dari keseluruhan modal yang Anda laburkan. Dengan ini apalancamiento tidak menjadi halangan mengikut hukum Syara dentro perlaksanaannya kerana ianya merupakan diskaun atau keistimewaan yang kepada diberikan pedagang. Ini hanyalah kemudahan yang diberikan oleh pihak plataforma dengan Gama yan Lebih Rendah kepada pedagang Yang Yang mempunyai modal Kecil (mini akaun) iaitu akaun Yang Yang modalnya kurang dari USD 50,000. Saya saya berharap penerangan yang ringkas ini de Dapat merungkaikan segala kekeliruan dan pemahaman yang SILAP tentang apalancamiento yang en relieve dewasa ini dan juga menjawab kepada persoalan hukum tentang apalancamiento UIT sendiri. Di dentro de un Islam La ibrata bil bil musammayaat walakinna ibrata maaani (Pengajaran (hukum) Bukan diambil dari Segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran (hukum) diambil dari Cara perlaksanaannya). Sekian. Wassalam. Haji Habin Faisal bin Haji Mohamed Penasihat Syarie / Sharie Asesor KODANA Berhad. Investasi las operaciones de cambio investasi merupakan yang sangat menjanjikan dimana kita bisa memperoleh ganancias yang cukup Lumayan dentro waktu yang relatif singkat. Apalagi dengan kehadiran corredor de divisas en línea yaitu Marketiva yang jasa memberikan señal de la divisa di Internet, Semakin memudahkan setiap orangután Untuk mendulang ganancias di bisnis ini bahkan tanpa Harus melewati upaya belajar yang terlalu lama dan tanpa Harus memahami analisa teknikal / maupun fundamental yang memusingkan kepala. Penghasilan párrafo comerciante a comerciante profesional de la divisa sangat dan JAUH meninggalkan párrafo pelaku-pelaku bisnis lainnya seperti párrafo pelaku Bisnis MLM dan Perdagangan konvensional. Tapi Banyak kemudian yang mempertanyakan kehalalan dari hasil bisnis yang diperoleh las operaciones de cambio ini dikarenakan sifatnya yang Abstrak dan tidak Kasat mata. UMAT Sebagian Islam meragukan kehalalan praktik Perdagangan Berjangka. Bagaimana menurut padangan párrafo Pakar Islam Jangan engkau menjual sesuatu yang Padamu tidak ada, 8221 sabda Nabi Muhammad SAW, Hadits dentro Sebuah Riwayat Abu Huraira. Oleh sementara fuqahá (ahli fiqih Islam), Hadits tersebut ditafsirkan secara SakLek. Pokoknya, setiap praktik jual beli yang tidak ada barangnya pada waktu akad, haram. Penafsiran secara demikian UIT, tak Pelak Lagi, membuat fiqih Islam sulit Untuk memenuhi tuntutan jaman yang Terus berkembang dengan Perubahan-perubahannya. Karena UIT, sejumlah ulemas klasik yang terkenal dengan pemikiran cemerlangnya, cara menentang penafsiran yang terkesan sempit tersebut. Misalnya, Ibn al-Qayyim. Ulama bermazhab berpendapat Hambali ini, bahwa tidak benar jual-beli barang yang tidak ada dilarang. Baik dentro de Al Qur8217an, sunna maupun fatua párrafo Sahabat, larangan ada tidak UIT. Dentro de un Sunnah Nabi, hanya terdapat larangan barang menjual yang ada belum, sebagaimana larangan beberapa barang yang pada sudah ada waktu akad. legis 8220Causa UALT larangan ilat tersebut Bukan ada atau tidak adanya barang, melainkan garar, 8221 Ujar Dr. Syamsul Anwar. MA dari IAIN SUKA Yogyakarta menjelaskan pendapat Ibn al-Qayyim. Garar adalah ketidakpastian tentang apakah barang yang diperjual-Belikan UIT de Dapat diserahkan atau tidak. Misalnya, seseorang menjual UNTA yang Hilang. Atau menjual barang Milik orangután Lain, padahal tidak diberi kewenangan oleh yang bersangkutan. Jadi, meskipun pada waktu akad barangnya tidak ada, ada namun kepastian diadakan pada waktu diperlukan sehingga bisa diserahkan kepada pembeli, maka jual beli tersebut sah. Sebaliknya, kendati barangnya sudah ada TAPI 8211 karena satu dan yacido hal 8212 tidak mungkin diserahkan kepada pembeli, maka jual beli UIT tidak sah. Berjangka Perdagangan, Jelas, Bukan garar. Sebab, dentro de un Kontrak berjangkanya, jenis komoditi yang ditentukan sudah dijual-Belikan. Begitu juga jumlah dengan, Mutu, tempat dan waktu penyerahannya. Semuanya berjalan di atas rel atur resmi yang ketat, sebagai antisipasi terjadinya praktek penyimpangan berupa penipuan 8212 satu hal yang sebetulnya bisa juga terjadi pada praktik jua-beli konvensional. Dentro de un perspektif hukum Islam, Perdagangan Berjangka Komoditi (PBK) (adalah divisas Bagian dari PBK) de Dapat dimasukkan ke dentro kategori almasa8217il almu8217ashirah atau Masalah-Masalah hukum Islam kontemporer. Karena UIT, el estado de Dapat hukumnya dikategorikan kepada Masalah ijtihadiyyah. Klasifikasi ijtihadiyyah masuk ke dentro wilayah fi ma la nasha FIH, yakni Masalah hukum yang tidak mempunyai referensi hukum Nash yang pasti. Dentro de un kategori Masalah hukum al-Sahrastani, entre otras cosas, termasuk ke dentro de un paradigma al-nushush qad intahat wa al-waqa8217I la tatanahi. Artinya, Nash dentro de un hukum bentuk Al-Corán dan Sunnah sudah selesai tidak Lagi ada tambahan. Dengan demikian, kasus-kasus hukum yang baru Muncul mesti diberikan kepastian hukumnya melalui ichtihad. Dentro de un kasus hukum PBK, ichtihad de Dapat merujuk kepada teori Perubahan hukum yang oleh diperkenalkan Ibn al-Qoyyim Jauziyyah. Ia menjelaskan, fatua hukum de Dapat berubah karena beberapa variabel perubahnya, yakni: waktu, tempat, niat, tujuan dan manfaat. Teori Perubahan hukum ini diturunkan dari dari paradigma ilmu hukum gurunya Ibn Taimiyyah, yang menyatakan bahwa un Haqiqah-fi al-a8217yan la fi al-adzhan. Artinya, kebenaran hukum UIT dijumpai dentro kenyataan empirik Bukan dentro de un alam pemikiran atau Alam idea. Paradigma ini diturunkan dari prinsip hukum Islam tentang Keadilan yang dentro de Al Quran istilah digunakan al-Mizan, un qisth, al-Wasth, dan al-ADL. Dentro de un penerapannya, secara Khusus Masalah PBK de Dapat dimasukkan ke dentro Bidang fiqh Kajian al-Siyasah maliyyah, yakni politik hukum kebendaan. Dengan Kata Lain, PBK termasuk Kajian hukum Islam dentro de pengertian bagaimana hukum Islam diterapkan dentro Masalah kepemilikan atas harta Benda, melalui Perdagangan Berjangka komoditi época dentro de un globalisasi dan Perdagangan bebas. Realisasi yang palidez mungkin dentro rangka melindungi pelaku dan pihak-yang pihak terlibat dentro Perdagangan Berjangka komoditi dentro ruang dan waktu Serta Pertimbangan tujuan dan manfaatnya dewasa ini, sejalan dengan semangat dan Bunyi UU Nº 32/1977 tentang PBK. Karena teori Perubahan hukum seperti dijelaskan di atas, de Dapat menunjukkan elastisitas hukum Islam dentro de kelembagaan dan praktek perekonomian, maka PBK dentro de un sistem hukum Islam de Dapat dianalogikan dengan bay8217 bi8217ajil al-salam8217ajl. Bay8217 al-Salam de Dapat diartikan sebagai berikut. Al-Salam al-salaf atau adalah bay8217 ajl bi8217ajil, yakni memperjualbelikan sesuatu yang dengan ketentuan sifat-yang sifatnya terjamin kebenarannya. Di dentro transaksi demikian, ra8217s penyerahan al-Mal dentro bentuk uang sebagai je de calificación Tukar didahulukan daripada penyerahan komoditi yang dimaksud dentro transaksi UIT. Ulama Syafi8217iyah dan Hanabilah mendefinisikannya dengan: 8220Akad atas komoditas jual beli yang diberi sifat terjamin yang ditangguhkan (Berjangka) dengan Gama jual yang ditetapkan di dentro de la bursa akad8221. Keabsahan transaksi jual beli Berjangka, ditentukan oleh terpenuhinya rukun dan syarat sebagai berikut. Rukun sebagai utama unsur-yang unsur Harus ada dentro Suatu peristiwa transaksi Unsur-unsur utama di dentro bay8217 al-Salam adalah: Pihak-pihak pelaku transaksi (8216aqid) yang disebut dengan istilah atau musulmanes ilaih musulmanes. Objek transaksi (ma8217qud alaih), yaitu barang-barang komoditi Berjangka dan Tukar Gama (ra8217s al-mal al-Salam al-FIH dan musulmanes). Kalimat transaksi (Sighat 8216aqad), yaitu ijab dan Kabul. Yang Perlu diperhatikan dari tersebut unsur-unsur, adalah bahwa ijab dan qabul dinyatakan dentro bahasa dan kalimat yang Jelas menunjukkan transaksi Berjangka. Karena UIT, ulemas Syafi8217iyah menekankan penggunaan istilah al-Salam al-salaf atau di dentro kalimat-kalimat transaksi UIT, dengan alasan bahwa 8216aqd al-Salam al-adalah bay8217 ma8217dum dengan sifat dan Cara berbeda dari akad jual dan beli (compra). Persyaratan menyangkut objek transaksi, adalah: bahwa objek transaksi Harus memenuhi kejelasan mengenai: jenisnya (un Yakun fi jinsin ma8217lumin), sifatnya, ukuran (kadar), jangka penyerahan, harga Tukar, tempat penyerahan. Persyaratan yang Harus dipenuhi Tukar oleh Gama (al-tsaman), adalah, Pertama, kejelasan jenis Tukar ALAT, yaitu dirham, Dinar, rupia dolar atau bss atau barang-yang barang de Dapat ditimbang, disukat, bss. Kedua, kejelasan jenis ALAT Tukar apakah rupia, dolar Amerika, dolar Singapur, el horario de verano. Apakah timbangan yang disepakati dentro de un kilogramo bentuk, estanque, el horario de verano. Kejelasan tentang kualitas objek transaksi, apakah kualitas istimewa, baik Sedang atau Buruk. Syarat-syarat di atas ditetapkan dengan maksud menghilangkan jahalah fi al-8217aqd atau alasan ketidaktahuan kondisi-kondisi barang pada Saat transaksi. hal Sebab ini akan mengakibatkan terjadinya perselisihan di antara pelaku transaksi, yang Akan merusak je de calificación transaksi. Kejelasan Tukar jumlah Gama. Penjelasan singkat di atas nampaknya telah de Dapat memberikan kejelasan kebolehan PBK. Kalaupun dentro pelaksanaannya masih ada pihak-yang pihak MERASA dirugikan dengan Peraturan perundang-yang Undangan ada, maka dapatlah digunakan kaidah hukum atau máxima legal yang berbunyi: MA La yudrak kulluh la yutrak kulluh. Apa yang tidak de Dapat dilaksanakan Semuanya, maka tidak Perlu ditinggalkan keseluruhannya. Dengan demikian, hukum dan pelaksanaan PBK-sampai batas batas tertentu boleh dinyatakan de Dapat diterima atau setidak-tidaknya sesuai dengan semangat dan jiwa norma hukum Islam, dengan menganalogikan kepada bay8217 al-Salam. Dentro de un bukunya Prof. Dres. Masjfuk Zuhdi yang berjudul masail FIQHIYAH Kapita Selecta Hukum Islam, diperoleh bahwa Forex (Perdagangan Valas) diperbolehkan dentro hukum Islam. Perdagangan valuta asing en relieve karena adanya Perdagangan barang-barang kebutuhan / komoditi antar Negara yang bersifat Internasional. Perdagangan (Ekspor-Impor) ini tentu memerlukan ALAT bayar yaitu Uang yang-Masing Masing negara mempunyai ketentuan sendiri dan berbeda satu sama lainnya sesuai dengan penawaran dan permintaan diantara negara-negara tersebut sehingga en relieve PERBANDINGAN Nilai MATA Uang antar negara. Perbandingan je de calificación mata uang antar Negara terkumpul dentro Suatu BURSA atau PASAR yang bersifat internasional dan terikat dentro Suatu kesepakatan bersama yang saling menguntungkan. Nilai mata uang Suatu negara dengan negara lainnya ini berubah (berfluktuasi) setiap Saat sesuai volumen permintaan dan penawarannya. Adanya permintaan dan penawaran Inilah yang menimbulkan transaksi mata uang. Yang secara Nyata hanyalah Tukar-menukar mata uang yang berbeda je de calificación. HUKUM ISLAM dentro TRANSAKSI Valas 1. Ada ijab-Qobul: 8212gt Ada perjanjian Untuk memberi dan menerima Penjual menyerahkan barang dan pembeli membayar Tunai. Ijab-Qobulnya lisan dengan dilakukan, tulisan dan Utusan. Pembeli dan penjual mempunyai wewenang penuh melaksanakan dan melakukan hukum (dewasa dan Sehat berpikiran) Tindakan-Tindakan 2. Memenuhi syarat menjadi objek transaksi yaitu jual-beli: barangnya Suci (najis Bukan) de Dapat dimanfaatkan de Dapat diserahterimakan Jelas barang dan harganya Dijual (dibeli) oleh pemiliknya sendiri atau kuasanya atas Izin pemiliknya Barang sudah berada ditangannya jika barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat Muhammad Isa, bahwa jual beli saham UIT diperbolehkan dentro de un Agama. 8220Jangan kamu membeli Ikan dentro del aire, karena sesungguhnya jual beli yang demikian UIT mengandung penipuan8221. (Hadíz Ahmad bin Hambal dan Baihaqi Al Dari Ibnu Mas8217ud) Jual beli barang yang tidak di tempat transaksi diperbolehkan dengan syarat Harus diterangkan sifat-sifatnya atau Ciri-cirinya. Kemudian jika barang sesuai dengan keterangan penjual, maka Sahlah jual belinya. Tetapi jika tidak sesuai maka pembeli mempunyai hak khiyar, artinya boleh meneruskan atau membatalkan jual belinya. Hal ini sesuai dengan hadis Nabi Riwayat Al Daraquthni dari Abu Hurairah: 8220Barang siapa Yang Yang membeli sesuatu ia melihatnya tidak, maka ia berhak khiyar jika ia telah melihatnya8221. Jual beli hasil tanam yang terpendam masih, ketela seperti, kentang, Bawang dan sebagainya juga diperbolehkan, asal diberi contohnya, karena Akan mengalami kesulitan atau kerugian jika Harus mengeluarkan semua hasil tanaman yang terpendam Untuk dijual. Hal ini sesuai dengan kaidah hukum Islam: Kesulitan UIT menarik kemudahan. juga Demikian jual beli barang-yang barang telah terbungkus / tertutup, seperti makanan kalengan, GLP, dan sebagainya, asalkam etiqueta diberi yang menerangkan Isinya. Vide Sabiq, op. cit. hal. 135. teks Mengenai kaidah hukum Islam tersebut di atas, vide Al Suyuthi, Al Ashbah wa al Nadzair, Mesir, Mustafa Muhammad, 1936 hal. 55. (Dihimpun dari beberapa sumber) PRINSIP HIDUP impian UALT CITA CITA-YANG BERASASKAN KEPADA KEIMANAN KEPADA Allah SWT dengan MENURUTI CARA Rasul Allah SAW AKAN de Dapat MENEGUHKAN / MEMANTAPKAN HATI DARI SIFAT Putus ASA DAN AKAN SENTIASA MEMILIKI RASA KETAQWAAN YANG JITU DALAM USAHA MENANAMKAN KEYAKINAN KEPADA DIRI KE ARAH MENJADI seorang INSAN YANG DI BERJAYA DUNIA DAN DI Akhirat falsafah SIBER 8220Manusia yang sentiasa Internet menggunakan Untuk Urusan sesuatu perkara, tetapi mereka tidak mahu merebut peluang menjana Pendapatan menerusi Internet Perdagangan. maka mereka UIT adalah manusia yang Teramat Rugi di época ini8221 digitales Profesor Madya Miswan Bin Surip RAMADHANFatwa MUI tentang Jual Beli Mata Uang (AL-SHARF) Pertanyaan yang PASTI ditanyakan oleh setiap comerciante di Indonesia. 1. Las operaciones de cambio Apakah Haram 2. Las operaciones de cambio Apakah Halal 3. Las operaciones de cambio Apakah diperbolehkan dentro de un Agama Islam 4. Apakah SWAP UIT Mari Kita Bahas dengan artikel yang Pertama. Forex Dalam Hukum Islam Dalam bukunya Prof. Dres. Masjfuk Zuhdi yang berjudul masail FIQHIYAH Kapita Selecta Hukum Islam, diperoleh bahwa Forex (Perdagangan Valas) diperbolehkan dentro hukum Islam. Perdagangan valuta asing en relieve karena adanya Perdagangan barang-barang kebutuhan / komoditi antar Negara yang bersifat Internasional. cit. segundo. do.

No comments:

Post a Comment